orang ke tiga. curang. aku ke kau?



ha! bertumbuk.. ekeke. curang dalam hubungan selalu sangat kita dengar. selalu sangat terjadi.. kadang2 kita pun pernah tercurang. main mata,texting i love u i miss u , keluar tgk wayang dengan orang lain, makan2, opsss .... gurau. hehe.



Situasi 1 ( curang dan dah tak sayang )
perempuan : “apa kurangnya saya? kenapa awak sanggup menduakan saya?”
lelaki : "tiada kurang nya awak. saya y tak layak untuk awak, maafkan saya"

Situasi 2 ( curang tapi sayang )
perempuan : "awak boleh pergi. saya tak perlu orang tak setia"
lelaki : " saya bersalah , saya masih sayang awak! saya mahu awak"
perempuan : "jadi kenapa perlu wujud nya dia??!"
lelaki : maafkan saya .......

Situasi 3 ( tak curang, sayang dan setia )
perempuan : " saya mahu awak sayang saya seorang, saya mahu awak setia"
lelaki  : " jika awak setia, saya akan lebih setia "



nampak tak situasi tu.. curang, boleh berlaku dalam banyak sudut.. sengaja atau tak sengaja. manusia tak pernah lepas dari kesalahan. siapa kita untuk menghukum. respon dan reaksi apabila kekasih kita berlaku curang. menangis? lemah nya kita. 

hurm.. lelaki memang sifat nya boleh sayang perempuan dalam satu masa. tamak? agak nya. hehe. korang pernah rasa tak yang hak korang di ambil? rasa nak lempang tak orang tu?  cool.. cool. hehe. 

cara hadapi org ketiga? i see.. ni dalam situasi pasangan kekasih la kn..aku letakkan situasi lelaki yang curang. sebab selalu nya memang lelaki pun y curang . werkkk ;p  kalau dah jadi suami isteri, memang rumit.. kecewa nya jangan cakap. double.


Cara nya? hurmm :)

aku bahagikan org ketiga ni pd DUA JENIS. pastikan org ke -3 tu jenis y mana 1. 

1 : orang ke -3 wujud sebab pakwe kau memang gatal. kaki pencurang.                                                                            

2 : orang ke -3 wujud sb perempuan tu mmg desperate nk pakwe kau. tp pkwe kau xlayan.


based on kategori ni, korang boleh selesaikan masalah. kalau orang ke -3 jenis y pertama, LET HIM GO. kita akan letih untuk pertahankan orang yang tidak sayangkan kita. kalau dia sayangkan kita, mengapa perlu ada orang lain.. seseorang tu takkan mudah berubah. dia akan ulang perkara yang sama. selagi dia xpunya kesedaran bertapa ramai orang y mungkin ikhlas sayang kan dia. rugi. TAPI, tak salah kalau pertahankan sesuatu hubungan tu, mungkin lelaki tu telah buat kesilapan dan menyesal. atau jika kita terlalu sayang kan dia.. hurm , jadi?

kalau orang ke -3 jenis yang kedua. biasa nya perempuan ni macam melukut di tepi gantang. menunggu bulan jatuh keriba. mencuba nasib kot2 pakwe korang beralih kasih ke dia. mak ai. malu nya . lagi satu ! umpama hidung tak mancung pipi tersorong2.  based on jenis ni, kita kena PERTAHAN KAN kekasih kita. dont be a weak women. pertahankan apa y kita sayang. kalau perempuan tu tetap gedik, apa kata bagitau mak bapak dia. tolong jaga anak, bia ada adab dan hormati hak orang.


Tanya pasangan

pernah tak dengar ?  " menipu untuk menjaga hati" . hurm.. bagi aku ni la ayat yang paling bangang sekali kat abad ni. tapi ada betul nya... bila kita letakkan diri kita ditempat si pencurang. "manusia hanya boleh mencintai sementara" . tak mustahil, kasih sayang kita akan beralih arah.. hati yang punya rasa. dan dia menipu kerana tak sanggup lukakan kita. jadi, salah siapa? hurmm.. 

kalau kita rasa kita tak boleh, tak mampu nak buat keputusan, pertahankan atau lepaskan.. cara nya, tanya pasangan kita , apa yang dia mahu, siapa yang dia sayang, siapa yang dia pilih? minta dia berkata jujur.

masa ni.. perlu kuat.. lapangkan dada untuk menerima sebarang keputusan yang dibuat oleh pasangan. if keputusan pasangan menyebelahi kita iaitu  keputusannya adalah memilih kita, jadi bersyukurlah. tersenyum dengan manis kerana ternyata cintanya hanya untuk kita, y xkan tergugat dengan kehadiran walaupun 10 orang ketiga :)

andai ditakdirkan pasangan memilih orang ketiga, redhakan dan teruskan hubungan silaturrahim dengan baik, bukan dengan bergaduh dan menyimpan dendam y membara. mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan mereka di masa akan datang. tiada guna memaksa orang yang sudah tiada rasa untuk kita. hanya membazirkan masa. sb kita sendiri menderita kerana kita memegang terlalu kuat tali y sudah putus


Tenangkan diri?

solat istikharah... satu - satu nya cara yang terbaik untuk tenangkan diri untuk membuat keputusan yang terbaik. selalu nya, hubungan akan goyah bila wujud nya orang ketiga , perasaan tak percaya akan mula wujud dalam hati.. "betul ke dia sayang aku?" "betul ke dia takkan curang lagi?" "adakah dia sudah menyesal?" berpusu- pusu soalan masuk ke kepala. jawapan tak ada.  jawapan nya kita minta pada Allah. :)

kita memang manusia biasa yang selalu terlupa kepada Yang Maha Pencipta. mungkin Allah bagi kita masalah sebegini kerana Allah nak bagi peluang kepada kita untuk mengingatiNya. moga kita mendapat petunjuk yang kita kehendaki. Amiin.


bila dia ada orang yang kedua. betul ke kasih sayang yang dia beri pada kita selama ni, betul ke dia sayangkan kita? fikir kan . 

bila kita dengar lelaki berkahwin lagi. marahnya kita. kecewa kita.. tapi bila fikir semula. antara dua situasi "dia berkahwin lagi" "dia TAK berkahwin lagi, tapi membuat perkara maksiat di luar" yang mana lagi luka? yang mana lagi berdosa. 


semoga dijauhkan kita dari ujian y sangat menguji .. semoga kita saling setia. 


amin..

20 comments

Friday, July 19, 2013 11:35:00 AM

thanks for sharing! info yg berguna :)

Friday, July 19, 2013 12:22:00 PM

break je..tak payah pusing2

Cool Gila Siot - Diorama Perang Dunia Kedua Menggunakan LEGO (17 Gambar)

Read more: http://gilasiot.blogspot.com/2013/07/cool-gila-siot-diorama-perang-dunia.html#ixzz2ZSgmxQcD
Supports http://gilasiot.blogspot.com untuk lebih banyak artikel yang Betul Betul Siot!
Follow us: @yuyuzaza on Twitter | MingHuiRaingerzAwesomeCollections on Facebook

Friday, July 19, 2013 1:51:00 PM

hye..nice la...
mohon share ye.. :)

Friday, July 19, 2013 3:08:00 PM

Nice one.. :)

Friday, July 19, 2013 3:59:00 PM

Salam Perkenalan :)

Saturday, July 20, 2013 1:10:00 AM

Nice entry!
Sangat useful!

Friday, July 26, 2013 8:29:00 AM

mulut cakap sayang tp hati menidakkan. tue curang jugak ker.hehe... nice sharing sis.

Friday, July 26, 2013 12:57:00 PM

salam perkenalan

Saturday, August 31, 2013 6:34:00 PM

tak faham kenapa lelaki still boleh cakap sayangkan kita walhal dia curang kat belakang. best actor!

Saturday, August 31, 2013 11:01:00 PM

@Aida Syifaa ♥ thanks dear :)

Saturday, August 31, 2013 11:01:00 PM

@Yuyu Zaza memang senang... huu

Saturday, August 31, 2013 11:02:00 PM

@farhanim akmal tq. ya ok :)

Saturday, August 31, 2013 11:02:00 PM

@myr amyra thanks!

Saturday, August 31, 2013 11:03:00 PM

@Muhammad Irfan salam kenal irfan :)

Saturday, August 31, 2013 11:03:00 PM

@Fienazzuki thanks dear :)

Saturday, August 31, 2013 11:04:00 PM

@siti fatima Arifin itu curang hati kot .. huu..

Saturday, August 31, 2013 11:04:00 PM

@Nazrie Abdul Karimsalam kenal nazrie :)

Saturday, August 31, 2013 11:05:00 PM

@Miss Aisy ~sebab syg seorg lelaki boleh bahagi2 kot. ya, ramai lelaki mcm tu..fact.

Tuesday, September 03, 2013 2:34:00 AM

Mcmmana kalau galz yg tercurang,kononnya lah..menganggap or melayan sum1 tu lebih special dr dia,ingat bfday n sambut nye ngan meriah,gif him a perfum sdangkan yg knon dsyangi tu xpnah dberi.n dlayan sbaik tu.tu curang kategori pe eh,curang dsbalik tabir ehh kak..leh trima ke klau kata,kwn je..

Thursday, September 05, 2013 11:04:00 AM

@ezshe was explain about it. sbg adik, sbg kwn.. mgkin ada sb why she can't give something to him at that time.. everything happen have a reason..

Post a Comment